Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice

Nazwa Zadania: Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice na odcinku Oświęcim - Czechowice-Dziedzice realizowanego w ramach projektu POIiŚ 2014-2020 nr 5.1-12 "Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice" – Przejście podziemne w km 25,317
Zastosowana Technologia: „jet grouting”
Średnica kolumn jet grouting: od 1,5m do 4,0m
Powierzchnia wykopu: 1310 m2
Ilość wykonanych kolumn „jet grouting”: 243 szt
Termin realizacji: ETAP I – 16.09.2021 do 03.11.2021 ETAP II – 13.10.2022 – 05.04.2023
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie
Generalny Wykonawca: PORR S.A.
Sprzęt wiertniczo – iniekcyjny przeznaczony do wykonania zadania: Wiertnica typu Klemm 807 wraz z żerdziami i monitorem iniekcyjnym, pompa ciśnieniowa Haliburton HT 400, zestaw mieszalników MP22, silos 56t, sprężarka

W ramach budowy przejścia podziemnego pod torami kolejowymi na dworcu PKP w Oświęcimiu zostało wykonane a wcześniej zaprojektowane przez Spółkę GGT Solutions S.A. tymczasowe zabezpieczenie wykopu. Z racji występowania wysokiego zwierciadła wód gruntowych oraz głębokim zaleganiu gruntów słaboprzepuszczalnych zaprojektowano zabezpieczenie wykopu w postaci ścianek szczelnych, palisady z pali CFA doszczelnionej kolumnami jet - grouting oraz poziomej przesłony przeciwfiltracyjnej w technologii kolumn iniekcyjnych jet - grouting. Ponieważ prace polegające na zabezpieczeniu wykopu nie mogły całkowicie wstrzymać ruchu kolejowego oraz pieszego, prace prowadzone były w dwóch etapach. W pierwszym Etapie prac po wykonaniu obudowy wykopu w postaci ścinek z grodzic stalowych w celu uszczelnienia dna wykopu i znacznego ograniczenia dopływu wody gruntowej przystąpiono do realizacji przesłony przeciwfiltracyjnej w technologii „jet grouting” W tym celu wykonana na głębokości ok. 12,0m przesłonę pozioma w postaci 179szt kolumn „jet grouting" o średnicy od 4,0m do 1,0m, dodatkowo pomiędzy etapami wykonano przesłonę pionową z 6szt kolumn o średnicy fi 2,0m i wysokości ok. 10,0m.

Etap II z uwagi na bezpośrednią bliskość wykopu w stosunku do budynku dworca PKP był bardziej rozbudowany technologicznie. Oprócz zabezpieczenia wykopu ściankami szczelnymi z grodzic stalowych od strony budynku dworca wykonano w technologii bezwibracyjnej pale CFA dodatkowo doszczelnione 20 szt kolumn „jet grouting” o średnicy fi 1,0m. Kolumny „jet grouting” oprócz doszczelnienia wykopu wraz z palami CFA tworzyły konstrukcje oporową skutecznie zabezpieczając wykop nie tylko przed dopływem wody ale również zabezpieczały istniejący budynek dworca PKP. Dla Etapu II w celu wykonania przesłony poziomej wykonano 63 szt kolumn w technologii „jet grouting” o średnicy od 4,0m do 1,0m.

W celu zabezpieczenia dna wykopu o całkowitej powierzchni ok. 1310m2 przed dopływem wód gruntowych wykonano 243szt kolumn w technologii „jet grouting” o średnicy od 4,0m do 1,0m tworząc pozioma przesłonę przeciwfiltracyjną. Wykonanie przesłony przeciwfiltracyjnej pozwoliło Generalnemu Wykonawcy zrealizować dalszą część projektu polegającą na wykonaniu poniżej poziomu wody gruntowej w suchym wykopie o głębokości od 5,5m do 7,0m ppt konstrukcji żelbetowej przejścia podziemnego.